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" Erzeugung von Krankheitszuständen durch das Experiment Kohlenhydratstoffwechsel, Fieber/Carbohydrate Metabolism, Fever "
E Eichenberger
Document Type
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BL
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Record Number
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721212
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Doc. No
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b540918
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Main Entry
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E Eichenberger
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Title & Author
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Erzeugung von Krankheitszuständen durch das Experiment Kohlenhydratstoffwechsel, Fieber/Carbohydrate Metabolism, Fever\ E Eichenberger
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Edition Statement
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Softcover reprint of the original 1st ed. 1966
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Publication Statement
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Berlin Springer Berlin, 2014
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Series Statement
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Handbook of Experimental Pharmacology / Erzeugung von Krankheitszuständen durch das Experiment / Experimental Production of Diseases, 16 / 15
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Page. NO
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XI, 472 Seiten in 1 Teil 39 schw.-w. Illustrationen, 2 farbige Illustrationen 244 x 170 mm
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ISBN
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3642998984
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: 9783642998980
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Contents
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The Study of Carbohydrate Metabolism.- Abbreviations.- 1: Biological and chemical methods.- I. Introduction.- II. Experimental disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Hereditary diabetes.- B. Dietary diabetes.- 1. Overfeeding.- 2. Starvation followed by refeeding.- 3. Composition of the diet and manner of its administration.- 4. Glucose administration.- C. Insulin insufficiency.- 1. Pancreatectomy.- 2. Alloxan diabetes.- 3. Other diabetogenic chemicals.- 4. Insulin antibodies and insulin antagonists.- 5. Preparation of insulin antisera.- 6. Detection and measurement of "anti-insulin" activity.- 7. The use of insulin antisera for the production of hyperglycemia and of experimental diabetes in the intact animal.- 8. The use of insulin antisera for studying the immunologic properties of insulin.- 9. The use of insulin antisera for the measurement of insulin secretion.- 10. The use of fluorescent antibodies for the study of insulin secretion.- D. "Diabetogenic"The Study of Carbohydrate Metabolism.- Abbreviations.- 1: Biological and chemical methods.- I. Introduction.- II. Experimental disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Hereditary diabetes.- B. Dietary diabetes.- 1. Overfeeding.- 2. Starvation followed by refeeding.- 3. Composition of the diet and manner of its administration.- 4. Glucose administration.- C. Insulin insufficiency.- 1. Pancreatectomy.- 2. Alloxan diabetes.- 3. Other diabetogenic chemicals.- 4. Insulin antibodies and insulin antagonists.- 5. Preparation of insulin antisera.- 6. Detection and measurement of "anti-insulin" activity.- 7. The use of insulin antisera for the production of hyperglycemia and of experimental diabetes in the intact animal.- 8. The use of insulin antisera for studying the immunologic properties of insulin.- 9. The use of insulin antisera for the measurement of insulin secretion.- 10. The use of fluorescent antibodies for the study of insulin secretion.- D. "Diabetogenic" hormones.- 1. Anterior pituitary and adrenal cortical hormones.- 2. Insulin.- 3. Thyroid.- 4. Estrogens.- 5. Epinephrine.- 6. Glucagon.- 7. Pitressin.- 8. Urinary factor.- E. Physical means.- F. Glucagon insufficiency.- 1. A-cell poisons.- 2. Glucagon antisera.- G. Lesions of the central nervous system.- III. Methods for the study of pancreatic activity.- A. Precautions to be followed while performing acute experiments in animals.- 1. Anesthesia.- 2. Hypothermia.- 3. Muscular exercise.- 4. Fear, pain and struggle.- 5. State of nutrition.- 6. Pregnancy.- 7. Age.- B. Cross-circulation experiments.- C. Parabiosis.- D. Transplantation of the pancreas and pancreatic artery infusion.- E. The measurement of insulin and insulin-like activity (ILA) in pure solutions and in biological materials.- 1. Physico-chemical methods.- 2. Biological methods.- 3 Immunologic methods.- F. Methods for the assay of glucagon.- 1. Physical methods.- 2. Bioassay methods.- 3 Immunologic methods.- 4. The extraction of glucagon from pancreas and blood.- G. Methods for the preparation of labeled insulin and glucagon.- IV. Methods for the study of insulin activity and glucose metabolism using isolated organs and tissues.- A. Hepatectomy, hepatic catheterization and vascular shunts.- B. Perfusion of isolated organs in vitro.- 1. Liver.- 2. Heart.- 3. Placenta.- 4. Omentum.- C. Isolated tissue preparations.- 1. Muscle tissue.- 2. Adipose tissue.- 3 Mammary gland.- 4. Liver slices.- 5. Red blood cell suspension.- 6. Leukocyte suspension.- 7. Cell suspensions.- 8. Isolated crystalline lens.- 9. Miscellaneous tissues, homogenates and homogenate fractions.- D. The intestine and the intestinal absorption of glucose.- 1. In vivo techniques.- 2. In vitro techniques.- E. The incubation medium.- V. Methods and criteria for evaluating diabetes mellitus and other disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Measurement of blood glucose.- 1. The glucose tolerance tests.- 2. Glucose turnover and the glucose pool.- 3. The insulin tolerance test (ITT).- 4. Glucose-insulin tolerance test (G-ITT).- 5. The augmented insulin tolerance test (AITT).- 6. The artero-venous (A-V) difference in blood glucose concentration.- 7. The glucagon and the epinephrine tolerance tests (glucagon TT and ETT).- 8. The tolbutamide response test (TRT).- 9. The leucine response test (LRT).- 10. Methods based on the use of isotopes.- B. The measurement of urinary glucose.- C. The glucose (dextrose): nitrogen (DAN) ratio.- D. The measurement of glucose on skin surface and in skin exudate.- E. Substances other than glucose.- 1. Galactose and the galactose tolerance test (GalTT).- 2. Fructose and the fructose tolerance test (FTT).- 3. Pentoses.- 4. Lactose.- 5. Sugar mixtures.- 6. Ketone bodies.- 7. Lactate.- 8. Pyruvate.- 9. Glycogen.- 10. Serum glycoproteins.- 11. Phosphate fractions.- 12 Alloxan.- 13. Sulfonylurea compounds.- F. The respiratory quotient (R.Q.).- 2: Histological and histo chemical methods.- A. Histochemical methods.- 1. Preparation of tissues.- 2. Histochemistry of glycogen and other carbohydrates.- 3. Histochemistry of enzymes related to carbohydrate metabolism.- B. Histologic and Cytologic methods.- 1. Cell types.- 2. Differential staining of the islets of Langerhans.- 3. Electron microscopy of islet cells.- 4. Histogenesis of the islet cells.- 5. Histochemical identification of zinc.- 6. Histochemical identification of glucagon.- 7. Histochemical identification of insulin.- C. Quantitative studies of pancreatic tissue.- 1. Cell count.- 2. Determination of the amount of insular tissue in the pancreatic parenchyma.- 3. Determination of islet volume.- 4. Measurement of nuclear size.- Literature.- Addendum.- Literature to Addendum.- Fieber und endogene Hyperthermie durch pharmakologische, immunologische und physikalische Massnahmen.- A. Einleitung.- B. Definitionen: Fieber-Hyperthermie.- C. Bemerkungen zur Methodik der Temperaturmessung und Auswertung der Versuchsergebnisse.- D. Normaltemperaturen.- 1. Teil: Fieber durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Fiebererzeugung durch Mikroorganismen.- Die Anfange der Pyrogenforschung.- I. Pyrogenitat von Bakterien.- a) Pyrogene Tnhaltsstoffe gramnegativer Bakterien (Endotoxine).- 1. Isolierung und Chemie der Endotoxine.- 2. Das pyrogene Prinzip gramnegativer Bakterien (Lipoid A).- 3. Verlauf des Endotoxinfiebers.- 4. Dosis-Wirkungsbeziehungen.- 5. Endotoxingewohnung (Toleranz).- 6. Pathogenese des Endotoxinfiebers.- 7. Thermoregulation und Thermogenese im Endotoxinfieber.- 8. Die Bedeutung der Endotoxine fur das Fieber bei Infektionen mit gramnegativen Bakterien.- b) Pyrogene Wirkung grampositiver Bakterien.- 1. Pyrogene Wirkung von Suspensionen grampositiver Bakterien.- 2. Pyrogene Wirkung von Extrakten grampositiver Bakterien.- 3. Pyrogene Wirkung von Kulturfiltraten grampositiver Bakterien und Endotoxinen.- II. Pyrogenitat von Pilzen.- III. Pyrogenitat von Viren.- 1. Physikalisch-chemisches Verhalten der Viruspyrogene.- 2. Verlauf des Virusfiebers.- 3. Die Viruspyrogentoleranz.- 4. Pathogenese des Virusfiebers.- B. Fieber durch lokal entzundliche oder destruierende Prozesse.- C. Fieber durch Extrakte aus tierischen und menschlichen Geweben, Sekreten und Ausscheidungsprodukten.- a) Aus Blutzellen isolierte pyrogene Substanzen.- b) Aus Organen isolierte pyrogene Substanzen.- c) Aus Urin isolierte pyrogene Substanzen.- d) Pyrogene Wirkung verschiedener Sekrete.- D. Fiebererzeugung durch Metaboliten von Steroidhormonen und durch Herzglucoside.- E. Das anaphylaktische Fieber.- 1. Verlauf des anaphylaktischen Fiebers.- 2. Pathogenese des anaphylaktischen Fiebers.- a) Das Tuberkulinfieber.- Pathogenese des Tuberkulinfiebers.- F. Das anaphylaktoide Fieber.- I.
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Fiebererzeugung durch Injektion von Kolloiden, Suspensionen und Emulsionen.- a) Pyrogenitat von Dextran und anderen hochpolymeren Kohlenhydraten.- b) Pyrogenitat von Fettemulsionen.- c) Pyrogenitat von Schwefelkolloiden, Metallkolloiden und Metalldampfen.- d) Pyrogenitat von Suspensionen verschiedener organischer und anorganischer Materialien.- 2. Teil: Hyperthermie durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Hyperthermie durch sympathicomimetische Amine.- a) Phenylalkylamine, Phenylalkanolamine, Phenylacylamine.- 1. Verlauf der Phenylalkylaminhyperthermie.- 2. Genese der Phenylalkylaminhyperthermie.- b) Tetrahydronaphthylamine.- 1. Verlauf der TNA-Hyperthermie.- 2. Genese der TNA-Hyperthermie.- c) Mit ?-TNA strukturell verwandte Substanzen.- B. Hyperthermie durch zentral wirksame Indolderivate.- a) Tryptophan- und Tryptaminderivate.- b) Mutterkornalkaloide und andere Lysergsaurederivate.- 1. Verlauf der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- 2. Genese der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- C. Hyperthermie durch Monoaminoxydasehemmung.- D. Hyperthermie durch verschiedene Analeptica.- E. Hyperthermie durch Krampfgifte.- F. Hyperthermie durch Tropanalkaloide: Cocain und Atropin.- G. Hyperthermie durch Morphin.- H. Hyperthermie durch Redoxfarbstoffe.- I. Hyperthermie durch entkoppelnde Substanzen.- a) Nitrophenole und Nitronaphthole.- 1. Verlauf der Nitrokorperhyperthermie.- 2. Genese der Nitrokorperhyperthermie.- b) Indandione, Cumarole, Humulon, Lupulon, Usninsaure, Vulpinsa#8221; hormones.- 1. Anterior pituitary and adrenal cortical hormones.- 2. Insulin.- 3. Thyroid.- 4. Estrogens.- 5. Epinephrine.- 6. Glucagon.- 7. Pitressin.- 8. Urinary factor.- E. Physical means.- F. Glucagon insufficiency.- 1. A-cell poisons.- 2. Glucagon antisera.- G. Lesions of the central nervous system.- III. Methods for the study of pancreatic activity.- A. Precautions to be followed while performing acute experiments in animals.- 1. Anesthesia.- 2. Hypothermia.- 3. Muscular exercise.- 4. Fear, pain and struggle.- 5. State of nutrition.- 6. Pregnancy.- 7. Age.- B. Cross-circulation experiments.- C. Parabiosis.- D. Transplantation of the pancreas and pancreatic artery infusion.- E. The measurement of insulin and insulin-like activity (ILA) in pure solutions and in biological materials.- 1. Physico-chemical methods.- 2. Biological methods.- 3 Immunologic methods.- F. Methods for the assay of glucagon.- 1. Physical methods.- 2. Bioassay methods.- 3 Immunologic methods.- 4. The extraction of glucagon from pancreas and blood.- G. Methods for the preparation of labeled insulin and glucagon.- IV. Methods for the study of insulin activity and glucose metabolism using isolated organs and tissues.- A. Hepatectomy, hepatic catheterization and vascular shunts.- B. Perfusion of isolated organs in vitro.- 1. Liver.- 2. Heart.- 3. Placenta.- 4. Omentum.- C. Isolated tissue preparations.- 1. Muscle tissue.- 2. Adipose tissue.- 3 Mammary gland.- 4. Liver slices.- 5. Red blood cell suspension.- 6. Leukocyte suspension.- 7. Cell suspensions.- 8. Isolated crystalline lens.- 9. Miscellaneous tissues, homogenates and homogenate fractions.- D. The intestine and the intestinal absorption of glucose.- 1. In vivo techniques.- 2. In vitro techniques.- E. The incubation medium.- V. Methods and criteria for evaluating diabetes mellitus and other disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Measurement of blood glucose.- 1. The glucose tolerance tests.- 2. Glucose turnover and the glucose pool.- 3. The insulin tolerance test (ITT).- 4. Glucose-insulin tolerance test (G-ITT).- 5. The augmented insulin tolerance test (AITT).- 6. The artero-venous (A-V) difference in blood glucose concentration.- 7. The glucagon and the epinephrine tolerance tests (glucagon TT and ETT).- 8. The tolbutamide response test (TRT).- 9. The leucine response test (LRT).- 10. Methods based on the use of isotopes.- B. The measurement of urinary glucose.- C. The glucose (dextrose): nitrogen (DAN) ratio.- D. The measurement of glucose on skin surface and in skin exudate.- E. Substances other than glucose.- 1. Galactose and the galactose tolerance test (GalTT).- 2. Fructose and the fructose tolerance test (FTT).- 3. Pentoses.- 4. Lactose.- 5. Sugar mixtures.- 6. Ketone bodies.- 7. Lactate.- 8. Pyruvate.- 9. Glycogen.- 10. Serum glycoproteins.- 11. Phosphate fractions.- 12 Alloxan.- 13. Sulfonylurea compounds.- F. The respiratory quotient (R.Q.).- 2: Histological and histo chemical methods.- A. Histochemical methods.- 1. Preparation of tissues.- 2. Histochemistry of glycogen and other carbohydrates.- 3. Histochemistry of enzymes related to carbohydrate metabolism.- B. Histologic and Cytologic methods.- 1. Cell types.- 2. Differential staining of the islets of Langerhans.- 3. Electron microscopy of islet cells.- 4. Histogenesis of the islet cells.- 5. Histochemical identification of zinc.- 6. Histochemical identification of glucagon.- 7. Histochemical identification of insulin.- C. Quantitative studies of pancreatic tissue.- 1. Cell count.- 2. Determination of the amount of insular tissue in the pancreatic parenchyma.- 3. Determination of islet volume.- 4. Measurement of nuclear size.- Literature.- Addendum.- Literature to Addendum.- Fieber und endogene Hyperthermie durch pharmakologische, immunologische und physikalische Massnahmen.- A. Einleitung.- B. Definitionen: Fieber-Hyperthermie.- C. Bemerkungen zur Methodik der Temperaturmessung und Auswertung der Versuchsergebnisse.- D. Normaltemperaturen.- 1. Teil: Fieber durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Fiebererzeugung durch Mikroorganismen.- Die Anfange der Pyrogenforschung.- I. Pyrogenitat von Bakterien.- a) Pyrogene Tnhaltsstoffe gramnegativer Bakterien (Endotoxine).- 1. Isolierung und Chemie der Endotoxine.- 2. Das pyrogene Prinzip gramnegativer Bakterien (Lipoid A).- 3. Verlauf des Endotoxinfiebers.- 4. Dosis-Wirkungsbeziehungen.- 5. Endotoxingewohnung (Toleranz).- 6. Pathogenese des Endotoxinfiebers.- 7. Thermoregulation und Thermogenese im Endotoxinfieber.- 8. Die Bedeutung der Endotoxine fur das Fieber bei Infektionen mit gramnegativen Bakterien.- b) Pyrogene Wirkung grampositiver Bakterien.- 1. Pyrogene Wirkung von Suspensionen grampositiver Bakterien.- 2. Pyrogene Wirkung von Extrakten grampositiver Bakterien.- 3. Pyrogene Wirkung von Kulturfiltraten grampositiver Bakterien und Endotoxinen.- II. Pyrogenitat von Pilzen.- III. Pyrogenitat von Viren.- 1. Physikalisch-chemisches Verhalten der Viruspyrogene.- 2. Verlauf des Virusfiebers.- 3. Die Viruspyrogentoleranz.- 4. Pathogenese des Virusfiebers.- B. Fieber durch lokal entzundliche oder destruierende Prozesse.- C. Fieber durch Extrakte aus tierischen und menschlichen Geweben, Sekreten und Ausscheidungsprodukten.- a) Aus Blutzellen isolierte pyrogene Substanzen.- b) Aus Organen isolierte pyrogene Substanzen.- c) Aus Urin isolierte pyrogene Substanzen.- d) Pyrogene Wirkung verschiedener Sekrete.- D. Fiebererzeugung durch Metaboliten von Steroidhormonen und durch Herzglucoside.- E. Das anaphylaktische Fieber.- 1. Verlauf des anaphylaktischen Fiebers.- 2. Pathogenese des anaphylaktischen Fiebers.- a) Das Tuberkulinfieber.- Pathogenese des Tuberkulinfiebers.- F. Das anaphylaktoide Fieber.- I. Fiebererzeugung durch Injektion von Kolloiden, Suspensionen und Emulsionen.- a) Pyrogenitat von Dextran und anderen hochpolymeren Kohlenhydraten.- b) Pyrogenitat von Fettemulsionen.- c) Pyrogenitat von Schwefelkolloiden, Metallkolloiden und Metalldampfen.- d) Pyrogenitat von Suspensionen verschiedener organischer und anorganischer Materialien.- 2. Teil: Hyperthermie durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Hyperthermie durch sympathicomimetische Amine.- a) Phenylalkylamine, Phenylalkanolamine, Phenylacylamine.- 1. Verlauf der Phenylalkylaminhyperthermie.- 2. Genese der Phenylalkylaminhyperthermie.- b) Tetrahydronaphthylamine.- 1.
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Verlauf der TNA-Hyperthermie.- 2. Genese der TNA-Hyperthermie.- c) Mit ?-TNA strukturell verwandte Substanzen.- B. Hyperthermie durch zentral wirksame Indolderivate.- a) Tryptophan- und Tryptaminderivate.- b) Mutterkornalkaloide und andere Lysergsaurederivate.- 1. Verlauf der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- 2. Genese der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- C. Hyperthermie durch Monoaminoxydasehemmung.- D. Hyperthermie durch verschiedene Analeptica.- E. Hyperthermie durch Krampfgifte.- F. Hyperthermie durch Tropanalkaloide: Cocain und Atropin.- G. Hyperthermie durch Morphin.- H. Hyperthermie durch Redoxfarbstoffe.- I. Hyperthermie durch entkoppelnde Substanzen.- a) Nitrophenole und Nitronaphthole.- 1. Verlauf der Nitrokorperhyperthermie.- 2. Genese der Nitrokorperhyperthermie.- b) Indandione, Cumarole, Humulon, Lupulon, Usninsaure, VulpinsaThe Study of Carbohydrate Metabolism.- Abbreviations.- 1: Biological and chemical methods.- I. Introduction.- II. Experimental disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Hereditary diabetes.- B. Dietary diabetes.- 1. Overfeeding.- 2. Starvation followed by refeeding.- 3. Composition of the diet and manner of its administration.- 4. Glucose administration.- C. Insulin insufficiency.- 1. Pancreatectomy.- 2. Alloxan diabetes.- 3. Other diabetogenic chemicals.- 4. Insulin antibodies and insulin antagonists.- 5. Preparation of insulin antisera.- 6. Detection and measurement of "anti-insulin" activity.- 7. The use of insulin antisera for the production of hyperglycemia and of experimental diabetes in the intact animal.- 8. The use of insulin antisera for studying the immunologic properties of insulin.- 9. The use of insulin antisera for the measurement of insulin secretion.- 10. The use of fluorescent antibodies for the study of insulin secretion.- D. "Diabetogenic" hormones.- 1. Anterior pituitary and adrenal cortical hormones.- 2. Insulin.- 3. Thyroid.- 4. Estrogens.- 5. Epinephrine.- 6. Glucagon.- 7. Pitressin.- 8. Urinary factor.- E. Physical means.- F. Glucagon insufficiency.- 1. A-cell poisons.- 2. Glucagon antisera.- G. Lesions of the central nervous system.- III. Methods for the study of pancreatic activity.- A. Precautions to be followed while performing acute experiments in animals.- 1. Anesthesia.- 2. Hypothermia.- 3. Muscular exercise.- 4. Fear, pain and struggle.- 5. State of nutrition.- 6. Pregnancy.- 7. Age.- B. Cross-circulation experiments.- C. Parabiosis.- D. Transplantation of the pancreas and pancreatic artery infusion.- E. The measurement of insulin and insulin-like activity (ILA) in pure solutions and in biological materials.- 1. Physico-chemical methods.- 2. Biological methods.- 3 Immunologic methods.- F. Methods for the assay of glucagon.- 1. Physical methods.- 2. Bioassay methods.- 3 Immunologic methods.- 4. The extraction of glucagon from pancreas and blood.- G. Methods for the preparation of labeled insulin and glucagon.- IV. Methods for the study of insulin activity and glucose metabolism using isolated organs and tissues.- A. Hepatectomy, hepatic catheterization and vascular shunts.- B. Perfusion of isolated organs in vitro.- 1. Liver.- 2. Heart.- 3. Placenta.- 4. Omentum.- C. Isolated tissue preparations.- 1. Muscle tissue.- 2. Adipose tissue.- 3 Mammary gland.- 4. Liver slices.- 5. Red blood cell suspension.- 6. Leukocyte suspension.- 7. Cell suspensions.- 8. Isolated crystalline lens.- 9. Miscellaneous tissues, homogenates and homogenate fractions.- D. The intestine and the intestinal absorption of glucose.- 1. In vivo techniques.- 2. In vitro techniques.- E. The incubation medium.- V. Methods and criteria for evaluating diabetes mellitus and other disturbances of carbohydrate metabolism.- A. Measurement of blood glucose.- 1. The glucose tolerance tests.- 2. Glucose turnover and the glucose pool.- 3. The insulin tolerance test (ITT).- 4. Glucose-insulin tolerance test (G-ITT).- 5. The augmented insulin tolerance test (AITT).- 6. The artero-venous (A-V) difference in blood glucose concentration.- 7. The glucagon and the epinephrine tolerance tests (glucagon TT and ETT).- 8. The tolbutamide response test (TRT).- 9. The leucine response test (LRT).- 10. Methods based on the use of isotopes.- B. The measurement of urinary glucose.- C. The glucose (dextrose): nitrogen (DAN) ratio.- D. The measurement of glucose on skin surface and in skin exudate.- E. Substances other than glucose.- 1. Galactose and the galactose tolerance test (GalTT).- 2. Fructose and the fructose tolerance test (FTT).- 3. Pentoses.- 4. Lactose.- 5. Sugar mixtures.- 6. Ketone bodies.- 7. Lactate.- 8. Pyruvate.- 9. Glycogen.- 10. Serum glycoproteins.- 11. Phosphate fractions.- 12 Alloxan.- 13. Sulfonylurea compounds.- F. The respiratory quotient (R.Q.).- 2: Histological and histo chemical methods.- A. Histochemical methods.- 1. Preparation of tissues.- 2. Histochemistry of glycogen and other carbohydrates.- 3. Histochemistry of enzymes related to carbohydrate metabolism.- B. Histologic and Cytologic methods.- 1. Cell types.- 2. Differential staining of the islets of Langerhans.- 3. Electron microscopy of islet cells.- 4. Histogenesis of the islet cells.- 5. Histochemical identification of zinc.- 6. Histochemical identification of glucagon.- 7. Histochemical identification of insulin.- C. Quantitative studies of pancreatic tissue.- 1. Cell count.- 2. Determination of the amount of insular tissue in the pancreatic parenchyma.- 3. Determination of islet volume.- 4. Measurement of nuclear size.- Literature.- Addendum.- Literature to Addendum.- Fieber und endogene Hyperthermie durch pharmakologische, immunologische und physikalische Massnahmen.- A. Einleitung.- B. Definitionen: Fieber-Hyperthermie.- C. Bemerkungen zur Methodik der Temperaturmessung und Auswertung der Versuchsergebnisse.- D. Normaltemperaturen.- 1. Teil: Fieber durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Fiebererzeugung durch Mikroorganismen.- Die Anfange der Pyrogenforschung.- I. Pyrogenitat von Bakterien.- a) Pyrogene Tnhaltsstoffe gramnegativer Bakterien (Endotoxine).- 1. Isolierung und Chemie der Endotoxine.- 2. Das pyrogene Prinzip gramnegativer Bakterien (Lipoid A).- 3. Verlauf des Endotoxinfiebers.- 4. Dosis-Wirkungsbeziehungen.- 5. Endotoxingewohnung (Toleranz).- 6. Pathogenese des Endotoxinfiebers.- 7. Thermoregulation und Thermogenese im Endotoxinfieber.- 8. Die Bedeutung der Endotoxine fur das Fieber bei Infektionen mit gramnegativen Bakterien.- b) Pyrogene Wirkung grampositiver Bakterien.- 1. Pyrogene Wirkung von Suspensionen grampositiver Bakterien.- 2. Pyrogene Wirkung von Extrakten grampositiver Bakterien.- 3. Pyrogene Wirkung von Kulturfiltraten grampositiver Bakterien und Endotoxinen.- II. Pyrogenitat von Pilzen.- III. Pyrogenitat von Viren.- 1. Physikalisch-chemisches Verhalten der Viruspyrogene.- 2. Verlauf des Virusfiebers.- 3. Die Viruspyrogentoleranz.- 4. Pathogenese des Virusfiebers.- B. Fieber durch lokal entzundliche oder destruierende Prozesse.- C. Fieber durch Extrakte aus tierischen und menschlichen Geweben, Sekreten und Ausscheidungsprodukten.- a) Aus Blutzellen isolierte pyrogene Substanzen.- b) Aus Organen isolierte pyrogene Substanzen.- c) Aus Urin isolierte pyrogene Substanzen.- d) Pyrogene Wirkung verschiedener Sekrete.- D. Fiebererzeugung durch Metaboliten von Steroidhormonen und durch Herzglucoside.- E. Das anaphylaktische Fieber.- 1. Verlauf des anaphylaktischen Fiebers.- 2. Pathogenese des anaphylaktischen Fiebers.- a) Das Tuberkulinfieber.- Pathogenese des Tuberkulinfiebers.- F. Das anaphylaktoide Fieber.- I. Fiebererzeugung durch Injektion von Kolloiden, Suspensionen und Emulsionen.- a) Pyrogenitat von Dextran und anderen hochpolymeren Kohlenhydraten.- b) Pyrogenitat von Fettemulsionen.- c) Pyrogenitat von Schwefelkolloiden, Metallkolloiden und Metalldampfen.- d) Pyrogenitat von Suspensionen verschiedener organischer und anorganischer Materialien.- 2.
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Teil: Hyperthermie durch korpereigene und korperfremde Substanzen.- A. Hyperthermie durch sympathicomimetische Amine.- a) Phenylalkylamine, Phenylalkanolamine, Phenylacylamine.- 1. Verlauf der Phenylalkylaminhyperthermie.- 2. Genese der Phenylalkylaminhyperthermie.- b) Tetrahydronaphthylamine.- 1. Verlauf der TNA-Hyperthermie.- 2. Genese der TNA-Hyperthermie.- c) Mit ?-TNA strukturell verwandte Substanzen.- B. Hyperthermie durch zentral wirksame Indolderivate.- a) Tryptophan- und Tryptaminderivate.- b) Mutterkornalkaloide und andere Lysergsaurederivate.- 1. Verlauf der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- 2. Genese der durch Mutterkornalkaloide bzw. LSD erzeugten Hyperthermie.- C. Hyperthermie durch Monoaminoxydasehemmung.- D. Hyperthermie durch verschiedene Analeptica.- E. Hyperthermie durch Krampfgifte.- F. Hyperthermie durch Tropanalkaloide: Cocain und Atropin.- G. Hyperthermie durch Morphin.- H. Hyperthermie durch Redoxfarbstoffe.- I. Hyperthermie durch entkoppelnde Substanzen.- a) Nitrophenole und Nitronaphthole.- 1. Verlauf der Nitrokorperhyperthermie.- 2. Genese der Nitrokorperhyperthermie.- b) Indandione, Cumarole, Humulon, Lupulon, Usninsaure, Vulpinsaure.- c) Thyrcoideahormone.- Genese der Thyroxinhyperthermie.- J. Hyperthermie infolge relativen oder absoluten Wassermangels (Salzfieber, Durstfieber).- 3. Teil: Durch Eingriffe am Zentralnervensystem verursachte Steigerung der Korpertemperatur.- A. Mechanische Reizversuche.- 1. Der Ort des Warmestiches.- 2. Technik des Warmestiches.- 3. Verlauf der Warmestichhyperthermie.- 4. Thermogenese in der Warmestichhyperthermie.- 5. Pathogenese der Stichhyperthermie.- B. Elektrische Reizversuche.- C. Chemische Reizversuche.- D. Thermische Reizversuche.- Schlussbetrachtungen.- Liste der im Text verwendeten Abkurzungen.- Namenverzeichnis.
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Subject
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(Produktform)Paperback / softback
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Subject
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(Zielgruppe)Fachpublikum/ Wissenschaft
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Subject
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(Zielgruppe)Research
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Added Entry
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E Eichenberger
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P P Foa
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T A I Grillo
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